لینک پرداخت و دانلود “پایین مطلب
فرمت فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحه:۲۸
دانلود تحقیق آماده در مورد بودجه طبقه بندی
مقدمه
بودجه موارد استفاده متعدد و گوناگونی دارد، بودجه می تواند به عنوان ابزار برنامه ریزی ،
عامل کنترل و یا به عنوان وسیله ای جهت برقراری ارتباط بین دستگاههای دولتی مورد استفاده قرار گیرد.
به طور کلی سیاستهای کوتاه مدت و بلند مدت دولت در سند بودجه اعلام می شود.
برای تامین نیازهای اطلاعاتی هر یک از موارد استفاده فوق، اطلاعات مربوط پیش بینی درآمد
و هزینه به انحاء و اشکال مختلف در لایحه بودجه طبقه بندی می شود .
طبقه بندی هزینه ها و درآمد ها زمینه لازم را برای تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری فراهم می کند
و به طور کلی طبقه بندی بودجه سبک و ترتیب ادامه اطلاعا ت را در سند بودجه مشخص می کند.
برقراری یک سیستم طبقه بندی نتایج زیر را در بر دارد:
طبقه بندی هزینه ها قدیمی ترین و متداول ترین نوع طبقه بندی در بودجه است . طبقه بندی هزینه ها از این جهت ستایش انگیز است که نظارتدقیق بر هزینه ها را ممکن می سازد و از اناجم هزینه ها به میل و خواست ماموران دولت به نحو قاطعی جلوگیری می کند.
طبقه بندی هزینه به عبارت ساده عملیات دولت را در قالب خدمات و کالاهایی که خریده است تشریح و توجیه می کند، بنابراین در این طبقه بندی تاکید بر روی جنبه های حسابداری در اداره امور مالی دولت است . ولی کمکی در جهت اندازه گیری پیشرفت و چگونگی اجرای عملیات در یک واحد دولتی نمی کند.
طبقه بندی هزینه ها در بودجه بیان می کند که « دولت چه می خرد»
بخش اول – درامد های مالیاتی : بند اول – مالیات بر شرکتها بند سوم – مالیات بر ثروت بند چهارم – مالیات بر واردات بند پنجم – مالیات بر مصرف و فروش بند اول – فروش مستقیم نفت بند دوم – درآمد گاز بخش سوم – درآمد های حاص از انحصارات و مالکیت دولت : بند اول – دریافتنی از موسسات انتفاعی وابسته به دولت بند دوم – سود سهام شرکتهای دولتی بند سوم – اجاره ساختمانهای دولتی بند چهارم – سایر درآمد های حاصل از انحصارات و مالکیت دولت بخش چهارم – درآمد های حاصل از خدمات و فروش کالا : بند اول – درامد های حاصل از خدمات بند دوم – فروش کالا بخش پنجم – حق بیمه ، کمکهای دریافتی ، درآمد های انتقالی و متفرقه : بند اول – حق بیمه بند دوم – کمکهای دریافتی بند سوم – درآمد های انتقالی بند چهارم – درآمد های متفرقه بخش ششم – اصل و بهره وامها و سود حاصل از سرمایه گذاری دولت در داخل و خارج کشور : بند اول – بهره وامهای دولت در خارج از کشور بند دوم- اصل وامهای دولت در خارج از کشور بند سوم- سود حاصل از سرمایه گذاری دولت در خارج کشور بند چهارم – وصولی دولت بابت پرداخت اصل و بهره وامهای تحصیلی گذشته موسسات و شرکتهای دولتی از محل وامهای تضمینی دولت بخش هفتم – سایر منابع تامین اعتبار : بند اول – استفاده از وامهای داخلی بند دوم – استفاده از وامهای خارجی بند سوم – سود حاصل از سرمایه گذاری دولت در خارج از کشور بند چهارم – برگشتی از پرداخت های سالهای قبل |
طبقه بندی درآمد ها به تفکیک بخش و بند
طبقه بندی هزینه ها در ایران
در بودجه عمومی دولت ، هزینه ها به چهار فصل و هر فصل به تعدادی « ماده » و نیز اجزای آن تقسیم شده است .
این طبقه بندی مبتنی بر ماهیت هزینه ها و دوره مالی است که از هزینه ای معین منتفع می گردد . گروههای اصلی فصول هزینه معمولا شامل هزینه های جاری ، هزینه های سرمایه ای و پرداخت های انتقالی می باشد
هزینه های جاری
هزینه های جاری دارای جنبه جاری ، عادی و تکراری می باشند و در مقابل دریافت کالا و خدماتی انجام می شوند که برای اجرای عملیات و وظایف جاری سازمان دولتی و نگهداری اموال آن ضروری هستند. منافع و نتایج حاصل از این هزینه ها معمولا فقط متوجه سال جاری که در آن هزینه انجام می باشد ، نه سالهای مالی بعد .
هزینه ها یا مخارج جاری را می توان با هزینه هایی مقایسه نمود که در موسسات بازرگانی به حساب سود و زیان دوره مالی جاری منظور می گردند.
هزینه های مورد بحث معمولا شامل هزینه های پرسنلی و هزینه های اداری هستند.
هزینه های پرسنلی
هزینه هایی هستند که در برابر انجام خدمت و یا به واسطه آن ، به طور مستقیم و یا غیر مستقیم تحت عناوین مختلف حقوق ، دستمزد ، مزایا ، پاداش ، اضافه کار و امثال آنها به کارکنان شاغل در سازمانهای دولتی پرداخت می شوند.
هزینه هایی می باشند که برای استفاده از خدمات خاص ، نگهداری اموال منقول و غیر منقول ، فراهم نمودن تسهیلات و تهیه مواد و لوازم مصرف شدنی برای اجرای عملیات و یا نظارت لازم پرداخت می شوند . هزینه های اداری ( به استثنای هزینه سفر و ماموریت کارکنان ) عمدتا در مقابل دریافت خدمات و کالای مصرف شدنی از اشخاص خارج از سازمان دولتی ، پرداخت می گردند.
هزینه های سرمایه ای
مخارجی هستند که موجب ایجاد یا افزایش اموال و داراییهای ثابت می شود( مانند خرید یا احداث ساختمان ، خرید زمین ، خرید ماشین آلات ، خرید کالای مصرف نشدنی ، پرداخت وام و سرمایه گذاری در بخش های عمومی و خصوصی ) . در ایران هزینه های سرمایه ای وزارتخانه ها و موسسات دولتی – مانند هزینه های جاری – از محل اعتبارات جاری بودجه عمومی دولت پرداخت می شوند، در حالی که هزینه های عمرانی دستگاههای دولتی ، که جهت اجرای طرحهای عمرانی پرداخت می گردند ، مربوط به اعتبارات سرمایه گذاری ثابت ( عمرانی ) بودجه دولت می باشند .
پرداخت های انتقالی
پرداخت های انتقالی ، مخارجی است که به تولید کالا یا عرضه خدمات ارتباط ندارد، بلکه به صورت یک طرف از جانب دولت به افراد و واحد های مختلف پرداخت می شود. مانند بازپرداخت اصل و فرع بدهی ها و وام های دریافتی ، کمکها و اعانات بلاعوض پرداختی به بخش خصوصی ، پرداخت دیون و تعهدات محقق سالهای قبل و غیره .
با وجود آن که انجام این هزینه ها منافعی را به طور مستقیم عاید سازمان دولتی نمی نماید، معذلک ممکن است اموال یا داراییهایی که مثلا از محل وامهای دریافتی سالهای قبل ایجاد شده اند منابفی را متناسب با عمر مفید خود متوجه سالهای مختلف نمایند .