مجله اینترنتی و علمی آموزشی برترین ها | پورتال خبری

اخبار روز، اخبار ورزشی، سبک زندگی، چهره ها، گردشگری، آشپزی، سلامت، دکوراسیون، فرهنگ و هنر، موفقیت، دانش و فناوری و سرگرمی.

مجله اینترنتی و علمی آموزشی برترین ها | پورتال خبری

اخبار روز، اخبار ورزشی، سبک زندگی، چهره ها، گردشگری، آشپزی، سلامت، دکوراسیون، فرهنگ و هنر، موفقیت، دانش و فناوری و سرگرمی.

فایل دانلودی پاورپوینت درمورد از سقیفه تا قتل عثمان


فایل دانلودی پاورپوینت درمورد از سقیفه تا قتل عثمان

 

فرمت فایل :.pptx

تعداد اسلاید :۲۳اسلاید

قسمتی از متن :

 

فهرست مطالب

  1. مقدمه: سرشت حق‏جوى انسان
  2. جریان سقیفه و شکل گیری خلافت – خلافت ابوبکر(۱۳-۱۱ ق.)
  3. جنگ های رده و واقعیت از دین برگشتگان
  4. گذر از در خانه فاطمه
  5. فدک نمادى از معنایى عظیم
  6. خلافت عمر بن خطاب(۲۳-۱۳ ق.)
  7. انگیزه‏ها و اسباب فتوحات
  8. ممنوعیت نگارش احادیث
  9. خلافت عثمان (۳۵-۲۴ق.)
  10. کارگزاران خلفا – الف) کارگزاران ابوبکر
  11. ب) کارگزاران خلیفه دوم
  12. ج) کارگزاران خلیفه سوم
  13. اختلاف مصحف‏ها

 پافشارى گروه‏هاى انسانى بر مسایلى چون جانشینى پیامبراکرم )ص( نشان‏دهنده آن است که:

  1. انسان حتی با گذشت قرن ها همه نیروهاى حیاتى را بسیج مى‏کند تا در پى اثبات و توجیه باورهایش گرد فراموشى بر موضوع مورد اعتقادش نپاشد.
  2. بسیارى از متفکران ملل غیرمسلمان در موضوع خلافت و «بیان حق» و شخصیت مردان صحنه خلافت، با اندیشه، منطق و استدلال وارد میدان مطالعه، تحقیق و اظهار نظر شده‏اند؛ چنانکه همه انسانهاى آگاه هنوز از حکم نادرست علیه سقراط، گالیله و … تأسف مى‏خورند.
  1. دلایل و فلسفه بعثت پیامبران (ع) ، مانند قانون ثابت و ضرورى هدایت عمومى.
  1. نیاز جامعه به زمامدار.

تعدادى از آیات قرآن بر لزوم تبعیت از دستور پیامبر تأکید دارد و به مسلمانان هشدار مى‏دهد که از تمرد فرمان پیامبر یا سبقت بر او خوددارى کنند. در قرآن آمده است:

وَ مَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِیُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنفُسَهُمْ جَاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمْ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحِیماً* فَلَا وَ رَبِّکَ لَایُؤْمِنُونَ حَتَّى یُحَکِّمُوکَ فِیمَا شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لَایَجِدُوا فِی أَنفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَیْتَ وَ یُسَلِّمُوا تَسْلِیماً(نساء).

و ما هیچ پیامبرى را نفرستادیم مگر آنکه به توفیق الهى از او اطاعت کنند. و اگر آنان وقتى به خود ستم کرده بودند، پیش تو مى‏آمدند و از خدا آمرزش مى‏خواستند و پیامبر [نیز] براى آنان طلب آمرزش مى‏کرد، قطعاً خدا را توبه‏پذیرِ مهربان مى‏یافتند. ولى چنین نیست، به پروردگارت قسم که ایمان نمى‏آورند، مگر آنکه تو را در مورد آنچه میان آنان مایه اختلاف است داور گردانند؛ سپس از حکمى که کرده‏اى در دلهایشان احساس ناراحتى [و تردید] نکنند، و کاملًا سرِ تسلیم فرود آورند.

گذر از در خانه فاطمه (ع)‏

 

چنان که منابع شیعه و سنى نشان مى‏دهد، على (ع) مهم‏ترین مرد خاندان پیامبر(ص) و یاران نزدیک وی و خاندان هاشم، از تصمیم سقیفه‏نشینان آگاهى نیافتند. آنها وقتى موضوع را شنیدند که ابوبکر با موقعیت تثبیت شده، همراه حامیانش به مسجد پیامبر در آمد.

على (ع) تن به سازش نداد و تا هنگامى که اساس دین را در معرض خطر ندید،بر این موضع خویش استوار ماند.چون احتمال پایمال شدن رنج های رسول خدا جدی شد، علی و پیروانش ناگزیر با خلیفه مصالحه کردند. در کنار بنى‏هاشم برخى از ممتازترین اصحاب پیامبر (ص) که به خلافت ابوبکر اعتراض داشتند و تا مدتها آن را به رسمیت نمى‏شناختند، عبارت‏اند از: حذیفه بن یمان، خزیمه بن ثابت، ابوایوب انصارى، سهل و عثمان بن حنیف، براء بن عازب، بلال مؤذّن پیامبر، ابوذر غفارى، عمار بن یاسر، مقداد بن عمرو، سلمان فارسى و خالد بن سعید.

 

فدک نمادى از معنایى عظیم

 

در فرهنگ شیعه «فدک» نمادى از معنایى بزرگ است که هرگز در چهار چوب آن قطعه زمین نمى‏گنجد و همین معناى رمزى است که درگیرى را از مخاصمه سطحى و محدود به مبارزه‏اى سیاسى تبدیل مى‏کند. منازعه فدک در واقع فریاد اعتراض یادگار رسول‏خدا (ص) به انحراف پدید آمده در جهان اسلام بود.



دانلود پاورپوینت
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.