ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
دانلود پاورپوینت درباره بررسی راهکارها و کارایی سیستم حمل و نقل معلولین
تعریف
فرد معلول کسی است که از لحاظ فیزیکی ، ذهنی یا وضعیت سلامتی به گونه ای مقید باشد
که به صورت موقت یا دائم قابلیت و کارایی او محدود شود و به دلیل وجود ضعف یا اختلال در اندامهای حرکتی
، بینایی و شنوایی برای جابجایی نیاز به وسایل کمکی داشته باشد.
تاریخچه
اولین اتومبیلی که برای معلولین ساخته شد در سال ۱۹۲۰ بود که در آن پدالها امتداد پیدا کرده بودند و به میله ای اتصال شده بودند.
در سال ۱۹۶۶ در سوئد سرویسهای مخصوص رفت و آمد معلولین شامل ۴۰ دستگاه وسیله ایجاد شد
که در ابتدا به صورت مجانی و با اعتراض معلولین ، به صورت کرایه ای به کار خود ادامه داد.
در آمریکا طرح TRANS BUS اجرا شد که نوعی وسیله حمل و نقل عمومی بود و تحت نظارت سازمان حمل و نقل آمریکا اداره می شد.
چگونگی برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت
* الزامات قانونی و اجرای آنها
* مدیریت صحیح (به منظور اجرای صحیح برنامه ریزی و نظارت بر عملکرد صحیح و بررسی مشکلات پیش بینی نشده و ارائه راهکارهای جدید به طور پیوسته)
* تامین اعتبار (برای تهیه وسایل نقلیه ویژه و اصلاحات مورد نیاز در سطح شهر)
* شناسایی مسیرهای غیر ثابت مانند مراکز خرید ، تجاری ، اداری ، درمانی ، آموزشی و سفرهای تفریحی
* شناسایی مسیرهای ثابت مانند دانشگاهها ، برخی مراکز ثابت درمانی مهم مانند بیمارستانها و …
* آموزش شهروندان و رانندگان در برخورد با سیستم حمل و نقل عمومی و تسهیلات ویژه معلولین
* رفع موانع معماری و شهرسازی مانند پیاده روها ، پلهای روگذر و زیرگذر ، ایستگاهها و پارکینگها
مشکلات موجود در حمل و نقل معلولین
افزایش تقاضای سفر (به ویژه سفرهای خارج شهری و همچنین سفرهایی با مقاصد پزشکی) در اثر کهولت سن افراد معلول
مسایل حمل و نقل معلولین در شهرها
بررسی و اصلاح فضای شهر با توجه به ساختمانها و اماکن عمومی ، پیاده روها ، معابر و خیابانها ، ایستگاهها و علائم خاص معلولین
بررسی مشکلات و ارائه راهکار
مقاصد سفر معلولین
مدهای سفر
تناوب استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی
زمان انتظار در ایستگاه
وسایل کمکی مورد نیاز در جابجایی
موقعیت منازل مسکونی معلولین
مشخصات فردی مانند سن ، جنسیت و پیش زمینه آموزشی
علل معلولیت
مشکلات ایجاد شده در استفاده از حمل و نقل عمومی
دربها ( در وسایل نقلیه عمومی و ساختمانها)
پله ها
پوشش کف معابر
پیاده روها
مناسب نبودن وضعیت اتوبوسها و بقیه وسایل نقلیه عمومی و ایستگاهها جهت استفاده معلولین
اصول و ضوابط مربوط به پیاده روها
حداقل عرض مفید پیاده رو ۱۲۰ سانتیمتر
وجود حداقل ۱۲۰ سانتیمتر فاصله از دیوار برای هر نوع مانعی که لازم است در پیاده رو نصب شود
حداکثر شیب عرضی ۲%
حداکثر شیب طولی ۸%
حداکثر شیب اتصال بین دو پیاده رو که نسبت به هم اختلاف ارتفاع دارند در سر پیچ ۳%
لزوم ایجاد جدول یا اختلاف سطح بین پیاده رو با سواره رو
پوشش کف از مصالح سخت و غیر لغزنده
همسطح بودن هرگونه درپوش با سطح پیاده رو
پیش بینی پلهای ارتباطی بین پیاده رو و سواره رو حداکثر در هر ۵۰۰ متر